Persbericht: Webinar over Postcoderoos en de nieuwe Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

Persbericht

ESP Zeeland (Zeeuws Klimaatfonds, Zeeuwind en ZMf) en Zonne Collectief Zeeland organiseren op dinsdagavond 11 mei van 19.30 – 21.00 uur een online webinar voor iedereen die meer wil weten over een ‘postcoderoosproject nieuwe stijl’.  Per 1 april is de Postcoderoos-regeling op een nieuwe leest geschoeid.  Zij is gemakkelijker geworden, maar bovenal nog steeds financieel interessant voor burgers die een bijdrage willen leveren aan de regionale energietransitie en investeren in duurzame energie. Om de businesscase aantrekkelijk te maken voor Zeeuwse burgers en bedrijven biedt het Zeeuws Klimaatfonds (wederom) een financiële bijdrage.

Aan de hand van presentaties zal die avond ingegaan worden wat de belangrijkste aspecten zijn van een postcoderoosproject onder de nieuwe Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking ofwel SCE-regeling. Ook praktisch informatie over wat komt er allemaal komt kijken bij het opzetten en deelnemen van zo’n project, komt aan bod. Ook zullen er rekenvoorbeelden worden gepresenteerd. Plus niet te vergeten: de ondersteuning die je van de organisatoren kunt krijgen bij het opzetten van een project.

De Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) vervangt de oude regeling, waarmee in de afgelopen vier jaar in Zeeland zo’n 30 poestcoderoosprojecten tot stand zijn gekomen. Onder de oude regeling was en is er sprake van een directe relatie tussen de stroom van het gezamenlijk zonnedak en de stroom die je thuis geleverd krijgt. In de nieuwe regeling is de band met het eigen stroomverbruik van de deelnemers doorgeknipt. Het lijkt daardoor meer op een gewone investering in een zonne-energieproject in de buurt. Dat maakt de doelgroep ook groter. Zo kun je ook meedoen als je eigen dak al vol ligt met zonnepanelen.

De subsidie die de overheid geeft én de verkoop van de geleverde stroom aan een energiebedrijf vormen nu de inkomsten van het project. Dat levert voor projecten die nu van start gaan een prijs op van 14,6 per kWh. (Dit geldt voor projecten tot circa 75.000 Wp op een kleinverbruikersaansluiting). Dat is minder dan onder de oude regeling, maar daar staat tegenover dat de totale projectenkosten wel gedaald zijn omdat zonnepanelen steeds goedkoper zijn geworden. De eerste aanvragen voor de nieuwe regeling zijn in de eerste week van april al ingediend bij de RVO.

Meer info en aanmelden kan via de ZMf site: www.zmf.nl

Peter Koelemij